Precies een jaar geleden kwam mijn TrueLies Columnbundel uit. ‘Columns waar je blij van wordt’ zo heb ik ze omschreven. En elke dag ben ik nog blij dat ik dit boekje heb uitgebracht. De weg ernaar toe heeft me drie inzichten gegeven die mij, maar misschien ook anderen, op weg helpen. .
1. Stel jezelf harde deadlines
2. Creëer je eigen branding
3. Pippi Langkous: ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.
Om maar met de eerste te beginnen. Als je jezelf geen harde deadlines stelt, lever je meestal ook niets op. Dus heb ik eerst de datum van mijn boekpresentatie vastgelegd en ben ik daarna heel hard gaan rennen om alles af te krijgen. En met mij, iedereen die ik hiervoor nodig had.
Het tweede inzicht is dat je zelf bepaalt hoe anderen jou zien. Je creëert in feite je eigen branding. Mensen verbinden aan bepaalde titels of functies bepaalde eigenschappen. Dus kun je beter een titel nemen die bij je past dan een nastreeft die allesomvattend is, en dus niets zegt. Ik zal dat nog even uitleggen. Door mezelf als copywriter voor te stellen, was ik in één klap creatief, een taalwonder, woordkunstenaar, schrijfster, noem maar op. Terwijl ik als doctorandus Culturele Studies geen enkele treffende of passende eigenschap kreeg toegedicht.
En ja, ik ben trotser op mijn columnbundel dan ik ooit op enig werkstuk of scriptie ben geweest. Sinds ik mijn schrijfpassie heb gevonden, weet ik dat ik doe waar ik goed in ben en ik vind het nog leuk ook.
Mijn derde leerpunt of beter leidraad is de legendarische uitspraak van Pippi Langkous ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan’. ‘Ik heb nog nooit een roman geschreven, dus ik denk dat ik het wel kan’.
Wordt vervolgd.