Daar zit je dan met je Corona-Diploma, gewoon zomaar gekregen. Zeg maar de gratis variant van Blankestijn en Luzac. Dit is toch even anders dan we bedacht hadden. Tot maandag nog strak in de studieschema’s op weg naar het Centraal Eindexamen. En nu hangen er ineens twee vlaggen en twee tassen met op de achtergrond twee ietwat beduusde meisjes .
De champagne gaat open en de felicitaties stromen binnen via Insta en Facebook. Maar wel allemaal met de kanttekening bizar, raar, vreemd, ongelofelijk. De euforie maakt plaats voor ongeloof en dan komt de reflectie: ‘het is en blijft een beetje een nep-diploma, toch?’
Nee niet mee eens. Dat Centraal Schriftelijk is eigenlijk net als de Citotoets gewoon een formaliteit. En in onze tijd, gold de regel 5,5 gemiddeld nog niet. Dus als je de regels van nu toepast op mijn examen toen dan was ik zeker gezakt. Maar gelukkig heb ik het gehaald en daar ben ik nog steeds blij mee.
Iedereen die geslaagd is, heeft dat dubbel en dwars verdiend. Start de virtuele feestjes maar en zorg ondertussen dat die curve plat blijft. Dan is dat diploma goud waard.
Niet nep, zeker niet nep, en wellicht een opening naar een nieuwe en intelligente wijze van toetsen en beoordelen. Dan mag je weer trots zijn dat je de eerste was. Anyhow, enjoy!
Nee, zeker niet nep, maar wel zuur voor kinderen die met hun centraal schriftelijk cijfers hoopten op te halen. Die niet goed zijn in mondelingen en luistertoetsen en die op een school zitten waar de SE’s extra moeilijk zijn ‘want dan valt het centraal schriftelijk mee’. Dus iedereen die geslaagd is: van harte, jullie hebben het verdiend! Maar er zit ook een keerzijde aan het ‘Corona-diploma’.
Ja daar heb je gelijk in Marij! Ik hoop van harte dat ze daar rekening mee houden. En eigenlijk ga ik daar ook vanuit. Succes voor jullie.